- Főoldal
- Irányelvek
- Gyermekek alapellátás keretében történő ügyeleti ellátása
Gyermekek alapellátás keretében történő ügyeleti ellátása
Irányelvek
2017.06.18.
Országszerte és évtizedek óta észlelhető a területen működő gyermekorvosi ügyeletek szakmailag indokolatlan méretű igénybevétele. Ennek döntően a szülők gyermekellátással kapcsolatos hiányos egészségügyi ismeretei, az elmúlt évtizedekben kialakult indokolatlan orvos (ügyelet) „használat” rögződése, az igénybevétel „bűntetlensége” az oka.
Erősítette a fenti tendenciát, hogy a még vállalható szülő-egészségügy közötti konfliktus elkerülése érdekében is, gyakorlatilag munkáltatói szinten kötelezték az ügyeletet ellátókat a hívások mérlegelés nélküli ellátására. A hívások fogadására képzetlen, de „olcsó” asszisztenseket alkalmaznak, az orvosi ellátást sok esetben sürgősségi ellátásra képtelen, gyermekgyógyászatban járatlan orvosok biztosítják. Ez a szakszemélyzet az ügyelethez fordulók igényeit kielégítik, de a sürgős, valóban ügyeleti ellátást igénylő esetek kezelésére sokszor nem rendelkezik kellő képzettséggel.
A gyermekek ellátására hivatott orvosi ügyelet a jogszabályoknak ugyan megfelel, de a megfelelő szakmai szintű ellátásra sok esetben alkalmatlan, a gyermekek egészségi állapotát ezzel veszélyezteti. és nem, hatékony.
A hatékony ellátás, a gazdaságtalan ellátási formák megszüntetése érdekében rögzítjük, hogy:
1. A területen működő ügyelet feladata a sürgős ellátás igényével orvoshoz fordulók ellátása.
2. Ügyeleti időszakban a gyermekek ellátását elsősorban az alapellátásban (nem pedig fekvőbeteg osztályon) kell biztosítani.
3. A gyermekalapellátási ügyeletet lehetőség szerint alapellátásban dolgozó gyermekorvosoknak kell ellátniuk.
4. Az ügyeleti központot gyermekkórház, megyei gyermekosztály közvetlen közelében, vagy a kialakítandó egészségügyi központokban kell létrehozni.
5. Ahol a központi gyermekügyelet megszervezésére jelenleg nincs mód, ott a kialakítandó kistérségi központokban kell gyermekorvosi ügyeletet biztosítani.
6. A telefonhívásokat kérdező protokollokkal, hangrögzítéssel felszerelt diszpécserközpontban, gyermekegészségügyi alapellátásban nagy tapasztalattal rendelkező, jól képzett kollégának kell kezelnie. A telefonközpont működhet az OMSZ, vagy az ügyeleti központ keretében.
7. A gyermekgyógyászat szakmai szempontjai alapján a házi gyermekorvosok és háziorvos „keresztügyeletét” lehetőség szerint meg kell szüntetni. (Tehát, hogy gyermeket gyermekellátásban alacsony képzettséggel és készséggel rendelkező háziorvos, felnőttet felnőttek ellátására képzetlen, abban kevés készséggel bíró gyermekorvos lásson el ügyeleti időszakban).
8. Az indokolatlan házhoz hívásokat, lakáson történő ellátást minimalizálni kell.
9. A sürgősségi ellátást igénylő betegeket az ügyelet az OMSZ igénybevételével kórházba küldi.
10. Az ügyeletet ellátó orvosok oxyologiai képzettségét, készségét rendszeres továbbképzéssel és szituációs gyakorlattal kell növelni és szinten tartani.
11. Célszerű a jelenlegi „kisosztályok” átalakítása ügyeleti központtá. Az ügyeleti központokat alkalmassá kell tenni az egyszerű (fekvőbeteg, vagy egyéb szakellátást nem igénylő) esetek ellátására.
Budapest, 2007. június 13.